Nasi Putih (Basmathi), Dalca, Sambal dan Ayam Goreng; Time:11.30 am - 1.30 pm, Setiap Hari Bekerja; Mulai:11/7/2011
Telah kembali mulai 17/10/2011 dan akan menemui anda di kebanyakan bandar utama.

Tuesday, July 6, 2010

What goes around...

...Sambungan

Masa pun berlalu, minggu berganti namun seorang yang lain itu belum dapat berita tentang pinjaman yang diharapkan. Setelah cukup satu bulan, dia pun pergi ke tempat pinjaman dengan keadaan yang agak marah lalu bertanya tentang pinjaman yang diharapkan.

Maka dijawab oleh ahli pemberi pinjam itu, kamu perlu menjadi ahli dan membawa sekurang-kurangnya empat orang yang mahu meminjam juga untuk menjadi ahli, dan syarat keahlian adalah RM 100 untuk menjadi ahli dan RM 100 saham minima.

Tapi bukankah saya telah memenuhi syarat itu? Jawab seorang yang lain itu.

Betul tuan telah membawa empat orang tetapi mereka tidak perlukan pinjaman kerana mereka tidak membawa empat orang yang hendak meminjam juga. Oleh kerana itu permohonan tuan masih belum boleh diproses. Untuk makluman juga, ini bukan seperti pinjaman yang lain. Ini lebih kepada bantuan kewangan kepada ahli yang perlu dibayar balik untuk diberi bantuan kepada orang lain pula. Kerana itu ia tidak ada faedah. Sambung ahli pemberi pinjam itu. Lalu seorang yang lain itu pun pulang dengan keazaman yang baru untuk berkongsi peluang mendapatkan bantuan kewangan tersebut dengan orang lain.

Kisah ini sepatutnya diberi perhatian kerana perlunya rasa ingin bantu membantu supaya dapat kita semua maju dan mencapai apa yang kita harapkan. Semakain ramai orang yang kita bantu, maka semakin besar kemungkinan untuk orang lain membantu kita. Kehidupan ini sangat adil, seperti kata pepatah Inggeris, "What goes around, comes around...!"

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.